Skriftestolen
Anslaget: da de to herre spassere i parken.
Præsentrationen:
Uddybning:
Point of no return: da han lytter til skriftestolen
Konfliktoptrapningen: Antonio går ind i soveværelset.
Hovedkonflikten eller kimaks: Der hvor arkikten bliver dræbt
Udtoning: efterfølgende handling
Skriftestolen – karakteristik af sproget
Meget beskrivende skreven sprog,
mange adjektiver
Ældre sprog – f.eks. anden
stavning af ord som Vedblev, bi – bliv, graciøst, konvulsiviske, vederfares,
En del italienske egenavene
Voldsom sprogbrug – side 4
Personkarakteristik af de tre centrale personer:
Antonio Carracciolo
Ydre kendetegn:
·
Ca. 25 år
·
Stor
·
Stærktbyggget
·
Bredskuldret
·
Alvorligt ansigt, ingen
lidenskab.
Kendetegn udtrykt gennem handlinger
·
Han er behersket
·
Rolig
·
Bestræber sig på at holde
facaden ren, se s. 435, linje 32.
·
Lauretta
Ydre kendetegn
·
Antonios kone
·
Langt sort hår
Indre kendetegn:
·
Naiv
·
Bange for sin mand, fordi
hun er helt tavs efter at han beretter om hændelsen.
Giulio Balzetti
Ydre kendetegn
·
Arkitekt
·
Fintbygget
·
Slank
·
Ikke særlig gammel, ”Næppe
udtrådt ynglingsalderen
·
Smukt livligt ansigt
·
Mørke, næsten kvindelige
øjne.
Indre kendetegn
·
Ung og naiv, han tror han
kan være venner med sin elskerindes mand.
Den ene var en mand på omtrent fem og tyve år, stor, stærk
bygget, bredskuldret, med et alvorligt ansigt, hvori ingen lidenskab syntes at
have sat sit præg.
Den anden, fint bygget, slank og næppe udtrådt af ynglingsalderen, lod sit smukke livlige ansigt med de mørke men næsten kvindelige øjne.
Den anden, fint bygget, slank og næppe udtrådt af ynglingsalderen, lod sit smukke livlige ansigt med de mørke men næsten kvindelige øjne.
Fornuft og følelser
En pæn dame forelsker sig i en anderledes (den første) mand.
Tema : kærlighed , hvilket er typisk for størstedelen
Christian Winthers noveller
familiens undergang og genopretning
Man kan dele novellen ind i 3 faser; 1. Orden 2. Udfordring
3. Ny orden
Går man lidt tættere på to sidstnævnte noveller går mange af
de samme temaer igen:
Umoralen i skikkelse af den erotiske lidenskab går dårligt i
spænd med den borgerlige pænhed. Den pæne overflade, biedermeiertilværelsen,
revner, da denne umoral eller de forbudte følelser bliver kendt. Karakteristisk
for begge noveller er, at det er virkningen af konflikten eller den udløsende
faktor, der er fokus på mere end selve konflikten. Det vil sige, at det
interessante er, hvad konflikten gør ved mennesket sind, ikke konflikten i sig
selv.
I den første del eller fase af novellen ånder alt fred og
fordragelighed, kirken bliver pyntet som sædvanlig og alle synes at have det
godt. Udfordringen for marchesen kommer da han overhører sin kone skrifte og
derved bliver klar over det massive hul der er blevet slået i hans ellers så
fredelige og harmoniske tilværelse. For at lappe sin tilværelse sammen igen
dræber han elskeren, og nu da både han og præsten er væk kan livet fortsætte
som før. Men under den tilsyneladende fejlfri facade lurer en ny virkelighed
formarchesen og hans kone; han er blevet klar over tilværelsens dobbelthed. Det
er gået op for ham at ting ikke altid er det, de giver sig ud for at være; hans
unge og dydige Lauretta viser sig også at være bedragerisk, upålidelig og utro.
Den nye orden træder i kraft da marchesen og Lauretta påbegynder denne nye
tilværelse sammen; ”Marchesen berørte aldrig denne Sag for sin Kone; saavel i
Verden, som i sit Hjembehandlede han hende tilsyneladende med stor Agtelse, ja
stundom endog med en ham ellers ikke egen Ømhed. Men i hendes Sovekammer satte
han aldrig mere sin Fod.” Han spærrer hende altså inde i et kærlighedsforladt
fængsel som hun ikke kan bryde ud af uden at røbe sin synd for byen og derved
bringe en enorm skam over sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar