søndag den 21. oktober 2012

Dan Turèll. Vangede billeder

12 kommentarer:

  1. Citater fra Vangede billeder

    Min mors yndlingsskuespiller er ingrid bergmann- ”fordi hun er så naturlig-”. Min mors yndlingssangerinde er Raquel rastenni - ” fordi hun altid lyder så glad-”. ”Og det kan godt være”, siger Min Mor, ” ”at der er andre der synger bedre -” (min fars argument),


    Og jeg blev gift med Kirsten fra Søborg, og skilt igen og fik ingen uddannelse, og nu bor jeg på Vesterbro.

    Min Mor var fra Nørrebro, og min Far var fra Nørrebro

    SvarSlet
  2. Side 40, linje 3-8.
    Frk. Fanny Fiehn var kommunens dårlige samvittighed. Hun kæftede ustandselig op om flere penge til sociale formål og bedre forhold for dem der havde det værst. Hun var en fantastisk provo, den firkantede lille dame med ølbassen. Hun fik Frelsens hær til at oprette en ”fødselsstation” med hjælp for fattige, fordi hun syntes kommunen gjorde for lidt og det satte sgu lidt spark i kommunens fede røv at sé vesterbroske slumsøstre i Gentofte.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. side 44. "og de var begge to pisse religiøse og tilhørte hver sin sindssyge sekt - den ene, den bredskuldrede, vistnok Pinsemissionen, den anden, den tynde, en endnu mere udflippet , der bl.a. forbød sine medlemmer at have for meget jordisk gods eller glæde sig for meget over dét de havde."

    SvarSlet
  5. Mejerimanden i Vangede havde et helvedes godt humør og rablede vittigheder af sig i enormt tempo og snakkede med alle og enhver og var ofte den første der vidste det, når en af familierne var på røven;
    Dette er et meget godt indblik i hans sprog, som er ret havnerarbejde agtigt, og rimelig løst.

    SvarSlet
  6. Tobakshandleren og kioskmanden var den eneste af dem vi handlede fast hos, for ellers køte vi mest ind Vangede, det vil sige: på Bygaden.

    SvarSlet
  7. Anton

    S. 27 – Vangedes mareridt de sidste år, det har været planen om et storcenter – et storcenter i Vangede! – som skulle gå fra Vangede Kirke og hele vejen ned ad Bygaden forbi Villys isbod, så man skulle nedrive kirken og den gamle landsbyskole og et par huse og isboden og hvem ved hvad mere – på hele det stykke skulle der være et storcenter

    s. 26 – I Gentofte er kulturen konservativ, og alle og enhver ved at alle dem i villaerne er konservative, og at alle de konservative politikere og direktører bor der. I Gentofte er kulturen konservativ, og der læser man Berlingske Tidende. I Vangede er kulturen socialdemokratisk – og gammel-socialdemokratisk – og der læser man Ekstra Bladet og bander og spytter og drikker bajere uden glas. Når man siger det i Vangede er det den socialdemokratiske.

    SvarSlet
  8. Og Vangdes spritter han hed Crobby og det var skægget fyr, og der var ganske vist andre sprittere, men han var den der hørte mest til Vangde. Han boede nede i Nymosen og sov som regel nede på ”kærlighedsbænken” lige ud til søen, og han sad på den bænk det meste af dagen, og på grund af ham så skiftede den navn fra ”kærlighedsbænkes” til ”spritterbænken”.

    SvarSlet
  9. "for længe siden var min fars familie fransk" (side 66 andet afsnit linje 2)

    "Så slagteren hentede madpakken igen og solgte den ti bogtrykkeren for den halve pris, for hva satan betød dét par blodpletter..." (side 17 linje 21)

    SvarSlet
  10. Men hvis nogen spurgte os hvor vi kom fra, ville vi alle sammen sige >> Vangede << uden at tøve et øjeblik. Vangede er det sted vi kommer fra.

    Kasper og Anne

    SvarSlet
  11. Og fars ord ramte mig lige i øjnene. Jeg sagde ikke noget, men jeg holdt ham meget fast i hånden og holdt fantastisk meget af ham mens vi roligt gik over vejen og ind i huset, hvor der var rodet lidt rundt, men ikke taet andet end lidt brød og ost og spegepølse og en bajer eller to.
    Jeg var meget stolt af min Far i lang tid efter, fordi jeg syntes han var så klog, og jeg har aldrig fortalt ham det.

    SvarSlet